Saturday, January 3, 2009

Module II: CASHFLOW


Kelas bermula hari ini dengan semangat nak kira untung. Tetapi itu tidak semudah yang disangka. Tapi, bg aku ini semua membuka mata dan minda aku seluas-luasnya tentang buku kira-kira. Terasa lebih konfiden dari semalam yang goyang. Satu kebaikan kursus dengan MARA ialah kita didedahkan dengan risiko kegagalan perniagaan. Satu sifat usahawan yang aku faham... "BERANI GAGAL!!"

Seperti mana input yang aku dapat dari teman2 yang lain yang pernah mengikuti kursus dengan swasta, penceramah/penganjur lebih cenderung menonjolkan keuntungan dari risiko kegagalan. Ini bg menyakinkan peserta untuk mengambil pakej2 yg ditawarkan dan melabur dlm kuantiti besar.


Makcik Kiah, Abg Din botak dan yang lan2 mendapat pengalaman berharga. Makumlah, penggunaan komputer nih perlukan latihan yang kerap. Formula dalam excel & command dalam word, mudah bg yang bekerja pejabat. Berkerut-kerut dahi kawan2 aku termasuk aku sendiri dalam memahami konsep akaun yg ringkas nih. Siap bertekak & berbincang mengenai jumlah pallet makanan yang dibekalkan utk satu musim. Mana tidaknya, kalau kira ikut buku 15000 ikan perlukan 200 beg keli. Sekali kira haga pallet lbih dari harga jual daaa... aduh akit kepala. Last-last Ayun call en. Razali dapatkan actual consumption. Pueh hati. En. Razali kata utk 15000 ekor hanya menggunakan 25 - 30 bag shj semusim. Fuhhh.. lega. Sekali ader untung daaaa.... aminnn...

No comments:

Post a Comment